پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان چهارمحال بختياري
کدمطلب: RyT6FJgs      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ۰۹:۳۸:۴۵      تعداد بازديد اين صفحه:  ۶۷۸

اقتصاد‌ پايدارضرورت و استلزامات آن در آموزش و پرورش

احمدعابديني

 

گرچه اقتصاد مقاومتي در چند سال اخير به عنوان شعار سال مورد تأكيد قرارگرفته است، ولي امري است بسيار ضروري و حياتي كه بايد براي هميشه سرلوحه برنامه‌هاي زندگي همه ما باشد. اگر اقتصاد پایدار را به زبان ساده اقتصادي "پويا"، "با ثبات"و "متكي به توانايي‌هاي خود"، تعريف كنيم،  به‌‌‌گونه‌اي كه در برابر تكانه‌هاي منطقه‌اي و جهاني و تنش‌هاي داخلي توان ايستادگي، تاب آوري و مقاومت داشته باشد؛ در اين صورت از اقتصادي سخن گفته‌ايم كه ضمن توانايي كنترل آثار ناشي از تحريم‌ها، در برابر پديده‌ها وحوادثي ازقبيل جنگ، درگيري‌هاي داخلي و خارجي وتورم، مقاوم است و می‌تواند خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با تغییرات و تحولات روز سازگاركند.

 

 چنين اقتصادي بي‌ترديد متكي برتوانمندي‌ها وظرفيت‌‌هاي بومي است و با بهينه‌سازي نهادهاي فرسوده و ناكارآمد هر روز بالنده‌تر، كارآمد و اثربخش‌تر مي‌شود.

 

اگر اقتصاد مقاومتي، اقتصادي" با ثبات" بدانیم، سوال اصلی این است که چنين ثباتي چگونه و با چه زمینه‌ها واستلزاماتی شكل گرفته و تداوم می‌یابد.

 

براي پاسخ به اين پرسش اساسي و رسيدن به درجاتي از پايداري، اولين و مطمئن‌ترین گزينه، جلب مشاركت فعال و مؤثر آحادجامعه در فعاليت‌هاي اقتصادي است؛ امری كه معمولاٌ از طريق تقويت نهادهاي مدني و بخش خصوصي محقق و بالنده مي‌شود.

 

 توسعه كارآفريني، ايجاد نظام خلاقيت ونوآوري و اشتغال مولد و سرمايه‌اي، با تكيه بر توان جوانان و نوجوانان خلاق و علاقه‌مند و با هدف ارتقاي كيفيت توليدات داخلي، ضمن این که مردم را به استفاده از کالاهای داخلی ترغیب می‌کند، امنيت عمومي، امید به‌زندگی و اعتمادمردمی را به دنبال خواهد داشت و زمينه‌هاي افزايش تعامل سازنده دولت و مردم وتحقق اقتصادمقاومتي را فراهم خواهد كرد.

 

 امروزه ايجاد «تعادل در مصرف» يك امر بسیار ضروري، حركت جهادي و بیش از گذشته ضروری است كه با فرهنگ‌سازي، اصلاح الگوي مصرف  و مديريت مصرف بهينه، به‌ويژه مديريت مصرف منابع و سرمايه‌ها در سازمان‌هاي‌دولتي و از همه مهم‌تر، مديريت مصرف خانواده‌ها، ميسر مي‌شود. مديريت عقلاني و مدبرانه و تلاش براي كاهش وابستگي‌هاي غير منطقي از‌جمله موارد مهم و ضروري است كه پايداري در اقتصاد و استحکام پایه‌های آن را به همراه خواهد داشت.

 

بي‌ترديد در ميان اركان مختلف كشور، آموزش‌و‌پرورش، به عنوان مهمترين و مؤثرترين نهاد تربيت منابع انساني و مولد سرمايه‌هاي اجتماعي، مي‌تواند نقش بي‌بديل و رسالت عظيمي را در استقرار نظام اقتصادي عهده‌دار باشد. ايجاد اعتماد به‌نفس و خودباوري در مخاطبان، آموزش مهارت‌ها و حِرَف گوناگون و از همه مهم‌تر تلاش براي ارتقاي صلاحيت‌هاي تخصصي در منابع انسانی، به‌عنوان یکی از استلزامات اساسی و سياست‌هاي عملي این تحول، ازجمله اقدامات قابل انجامي است كه با توانمندسازي منابع انساني، زمينه این تحقق این هدف مهم فراهم خواهد شد.

 

 

آموزش‌وپرورش براي مديريت بهينه منابع و مصارف، نیازمند نظام برنامه‌ريزي آموزشي وحذف امور موازی، تدوين محتواي آموزشي مناسب واتخاذ شيوه‌هاي جديد آموزش، به‌ویژه برنامه‌هاي درسي پنهان و فعاليت‌هاي غيررسمي در مدارس است.

 

آموزش‌وپرورش از معدود نهادهای عظیم وتأثيرگذاري است که در اقصي نقاط كشور، داراي امکانات وظرفیت‌های بالفعل و بالقوه فراوانی است که می توان به ساختمان‌های متعدد، تجهيزات با‌ارزش و منابع مالي قابل توجه اشاره کرد؛ ازهمه مهم‌تر پايگاه اجتماعي خوبي که با تدبير و مدیریت عقلانی می‌شود از اين موقعيت‌ها برای اجرای سیاست‌هاي اين مهم، بهترین بهره‌برداری را کرد و با بهينه‌سازي واستاندارد كردن فضا، تجهيزات و فناوري، به‌بهبود روند پایداری اقتصاد کشور کمک شایانی نمود.

 

 تعليم وتربيت اقتصادي و حرفه‌اي دانش‌آموزان يكي از ساحت‌هاي شش‌گانه تعليم وتربيت و ازبخش‌های مهم سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش است كه بايد اهتمام و تدابیر ویژه‌ای برای عملياتي کردن آن صورت گرفته و به عنوان يكي از اولویت‌هاي اصلي امورآموزشی وتربیتی در دستور کار قرارگیرد.

 

در بخش ديگري از سند تحول بنيادين، تقويت روحيه كار آفريني، كسب شايستگي‌هاي عام حرفه‌اي و مهارتي و هنري، به عنوان يكي از گزاره‌هاي ارزشي بيانيه ارزش‌ها و زمينه‌ساز كار مولّد اشاره شده است و در اهداف عملياتي اين سند، آموزش‌وپرورش مكلف شده است، پرورش يافتگاني خلاق، كارآفرين، مقتصد و ماهر را تربيت كند.

 

 هر‌چند با نگاهي گذرا به تاريخ مصوبات شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش مي‌توان دريافت كه در سال‌هاي گذشته بر تربيت اقتصادي دانش آموزان فراوان تأكيد شده و در حقيقت از وظايف ذاتي اين سازمان محسوب می‌شود. در اين مصوبات آمده است دانش‌آموزان بايد به‌گونه‌ای تربيت شوند كه علاقمند به مشاركت در فعاليت‌هاي اقتصادي باشند، ثروت‌هاي ملي را از آن خداوند و متعلق به همه نسل‌ها بدانند، نسبت به حفظ منابع اقتصادي خود‌‌ حساس، داراي روحيه عمل به اقتصاد اسلامي بوده و به قداست كار و معاش حلال معتقد باشند و براي حمايت از توليدات داخلي و استفاده از آن‌ها علاقه نشان دهند و برآن را بر كالاهاي مشابه خارجي ترجيح دهند و اهميت آمادگي براي كار بيشتر و پرهيز از راحت‌طلبي را در پيشرفت اقتصادي جامعه بدانند.

 

با‌‌توجه به موارد ذكر‌شده آموزش‌و‌پرورش مي‌تواند به‌منظور ارتقای بهره‌وري و كارايي منابع و كاهش نابرابري‌ها و تأمين عدالت آموزشي، ضمن انجام مطالعات جامع، نظام‌مند و يكپارچه، با بهره‌گيري ازآموزه‌هاي ديني و فرهنگ اصيل ايراني، سبك زندگي اسلامي– ايراني را در ‌بين دانش‌آموزان ترويج دهد. بحث اقتصاد مقاومتي را به گفتمان رايج در آموزش و پرورش تبديل كند، نظام بودجه‌ريزي عملياتي را مستقر كرده و تخصيص منابع به آموزش‌و‌پرورش را بهبود بخشد، سرمايه انساني را  از طريق ارتقاي آموزش، مهارت‌آموزی، ایجاد خلاقيت، كارآفريني وانتقال تجربه‌هاي عملي تقويت كند و به منظور گسترش اقتصاد دانش بنيان بيش از گذشته به رشته‌هاي فني و مهارتي در هنرستان بیش از گذشته توجه نمايد، همكاري خود را با كشورهاي پيشرو و توسعه ‌يافته در زمينه‌هاي آموزشي و فرهنگي توسعه دهد، دانش‌آموزان را از محدوديت‌های منابع انرژي آگاه كند وافراد مولّد، خلاق و كار‌آفرين را تشويق كند و ساعاتي را به فعالیت‌های گروهی از قبیل درس پژوهي ونقش دانش‌آموزان در حمايت از اقتصاد مقاومتي و فعاليت‌هاي مكمل مدارس اختصاص دهد.

 

اگر آموزش وپرورش بتواند در اين مسير حركت كند ‌و راهكارهاي خلاقانه ديگري را بيابد، سایر سازمان‌ها و نهادهای مسئول و مؤثر نيز به یاری او بشتابند و احساس مسئولیت کنند، در زمان نه چندان طولاني انسان‌هايي را تربيت خواهدكرد كه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصاد، نگاه حسرت‌آلود خود را از بیگانگان برداشته و بر توانمندی و داشته‌های خود معطوف و پیشرفت و اعتلای کشور را در سرلوحه کارهای خود قرار خواهند داد و بر ايراني‌بودن خود افتخار خواهند كرد.

 

معاون دبيركل شوراي‌عالي‌آموزش‌وپرورش

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه